Dec 1, 2008

Surat Daripada Dr. Mahathir - My Review

A Week ago i read the book and just finished reading days ago. The book is very straight forward. It's highly recommended to whoever has made Tun Dr. Mahathir Mohamad as idols or role model and to all leaders or leaders to be :)(since it's gud to know and follow his leadership style) and recommended to be read by young Malays.

The strength of the book is not only because it's narrated about the social and political path of Tun Dr. Mahathir from zero to hero but the book's full with words and phrase that can make our eyes wide open on how Tun Dr. Mahathir strive and strengthen the Malays in the eyes of the others. What he did for the last 2 decades is really superb and for me he's the real Malay not the "ultra Malay" as what Lee Kuan Yew called him...fight for what is right for us.
This book has revealed everything (though not in detail) - from the day he started his career as a government Doc till the day of his retirement, up to the tense he made between his successor (Pak Lah) and AP / Proton issue with Rafidah.

Here's some of the phrase that has brought me goosebumps and sometimes make "my eyes leak" ...

Sebenarnya inilah janjinya bersempena dengan pemilihannya sebagai Presiden UMNO dan menjelang pelantikannya menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keepmat. Katanya, "Tugas saya yang paling penting adalah untuk menyambung tugas menjadikan kita sebagai satu bangsa yang dihormati kerana kemajuannya dan negara kita dihormati kerana kekuatannya. Warganegara Malaysia mestilah setaraf dengan negara-negara mana juga di seluruh dunia. Kita mesti menjadi satu bangsa yang maju. Kita mestilah menjadi satu bangsa yang kata-kata dipercayai, our word is our bond. Kita boleh menuju ke tahap ini, akan kita usahakan."

..."bagaimana akan merdeka jika membuat jarum sebatang pun belum berupaya."

Dr. Mahathir menentang banyak tradisi tetapi beliau menyanjung tinggi tradisi ini.

Saya merasa dunia akan sepi tanpa suaranya yang menyegarkan rakyat Malaysia dan dunia dengan idea-idea baru, kritikan terus terang dan berani. Malaysia akan kehilangan seorang pemimpin yang dapat menterjemah sesuatu idea yang sulit dan canggih denga bahasa yang mudah difahami oleh semua orang. Tindakannya logik, mencabar dan meyakinkan dalam bidang sosial, ekonomi, politik dan agama.

Dr. Mahathir berkata, "Kalau kita meletakkan diri kita dalam semua pengadilan, kita tidak boleh membuat keputusan dan tidak boleh bersikap adil. Keadilan adalah yang terpenting dan kita mestilah berfikir bahawa jika diri kita sendiri berada dalam kesemua pengadilan yang dibuat, maka kita tidak boleh berlaku adil."

To know more...have to read it urself ;)

No comments:

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

You Are My VIG No. :

Free Web Counters
Web Counter THANK YOU