Oct 28, 2008

Al-Kisah Maid - Final Part (kali la...)

This is the most unwanted situation in my life...it happened again. Kalau ikut2 kan ati mimang malas suda mau be-amah2 ni, tu la pasal kali ni final part. Tapi memikirkan my growing wonderful kids...usaha pencarian amah diteruskan juga. That's why ada sambungan "kali la..." tu.
Critanya mimang menyakitkan hati...kali ni my maid yang berketurunan Timor -Leste (tau2 sendiri la) bertahan hanya 3 bulan...masalahnya bukan dia yang bertahan. aku yang bertahan dengan kerenah dia. Mula dia kerja aku suda "menghidu" (jangan silap...bukan bau badan aaa) bad habit dia iaitu suka ingkar arahan...bygkan la baru 2-3 hari kerja, kalau di suruh...bole2 dia nda bikin ikut arahan kerja - rasa2 kalau ada MS ISO bole kena kasi NCR suda tu. Ikut suka ati mak-bapak dia di Timor tu jak...sakit ati den ni...tapi sebab desperate knun...byk2 bersabar la. Kerja mimang "ekselente"... itu yang pertama.
Masalah yang kedua - dia ni kena rekomen oleh "sis maria" pun berketurunan yang sama juga yang bekerja dengan jiran seberang parit besar depan rumah...dan dia merupakan rakan kongsi yang tinggal di area kongsi dekat kejiranan itu...jadi senangla utk mereka saling bertandang pada siang hari ketika majikan masing2 tiada di rumah...siap main hidang2 lagi...ini kedapatan masa aku cuti rehat...dan diberitahu oleh macikku dan jiran ku yang dia ni pernah (ntah berapa kerap) kedapatan kasi tinggal anak2ku di rumah tidur dan dia bertandang ke rumah majikan c maria ni...ini baru ku tau setelah men-sack dia...CILA%# dan JAHA^%$ punya amah...terkutuk la dia.
Masalah ketiga - memandai CTR (cuti tanpa rekod) dengan sendiri. yang ni la kemuncak kemarahan ku...ini lepas cuti raya hari tu 2 kali weekend yang sepatutnya dia nda pyh balik...memandai2 dia balik sendiri...siap bawa kunci rumah lagi...1st weekend tu alasan mau beurut badan....ntah apa yang berat sgt dia kerja kan di rumah...suruh kemas di bhg atas rumah sampai aku sound kali ke 3 baru di bikinnya...kin PANASSSSS... time tu kami pi beraya...kali ni ada dia kasitau mau balik "kejap" nnt balik rumah balik mau urut...aku ok kan ja...sekali dlm jam 6 ptg gitu ada sms dia bunyi gini "kaq (dia eja kak ala Timor), sy balik esok awal pagi la gelap lagi pun hujan"...suda mula aku naik darah...esoknya aku tunggu la dari jam 7 mau suru dia bikin kerja abis2an...sekali sampai matahari naik kepala .... jgn kan batang idung, batang gigi pun nda nda nampak. lagi aku hot...last dia muncul jam 3 lebih pm. aku pun dengan nada cynical, selangkah ja masuk terus ku cakap "owh, begini pulak pagi bagi ko ah".... diam dia terus masuk bilik...pandai2 perintah bekurung dalam bilik.
Then last week, dia buat lagi. kali ni langsung nda bagitau...kami pi rumah mertua hari sabtu smpi ptg....balik2 ja my sister kasitau dia balik lagi. suda dia cakap kasitau la kakak tapi dia buat dekkkk ja...aku apa lagi...blood already going upstairs terus ku telefon dia. time tu ujan lebat menggurut urg brunei bilang...antara conversation yang masih ku ingat...
AKU : mana ko ni? (kasar2 gitu)
amah : di sini aku kak rumah.
AKU : sapa suru ko pulang?
amah : nda tadi aku mau balik kejap minta urut sakit badan ku ba...ni ujan lebat ba...
AKU : ya sapa kasi ko pulang?ada ko minta izin? apa juga kerja berat sgt yang ko buat di rumah ni sampai sakit badan?
amah : ada juga aku kasi tau N (my sis)...
AKU : ya siapa majikan ko? sapa kasi ko gaji? aku ka c N? ko ni makin kurang ajar suda. minggu lepas pun ko cakap balik kejap...satu malam juga ko balik. tu pun petang ko balik sini. tiada hormat langsung ko ni.... di rumah ni ndada kami bekira apa2 dengan ko. apa kami makan ko makan...(mula la bekalkulator)...aku yang kasi ko duit!!! sekurang-kurangnya hormat la sikit...ini balik pun nda bagitau.kunci rumah pandai2 ko bawa..kerja di suruh satu pun ko nda bikin...
----dia senyap ja...
AKU sambung lagi : jadi bila ko balik ni?
amah : bisuk la kak pagi...
AKU : ya minggu lepas pun ko bilang gini petang baru ko balik...
amah : ya kak pagi aku balik...aku minta maaf la kak...
terus ku hang up...BIKIN PANASSSS!!!
Sekalinya esok sampai malam nda muncul2...aku suruh adikku telefon dia bagitau mau pi sana amik kunci rumah...terus dia bilang knun...nda pyh la ambil saya...PERASAN!!!orang mau amik kunci rumah ja...dia pesan dengan adikku bisuk (isnin) dia mau dtg juga amik baju2 dia...byk cantik dia punya muka mau datang time kami tiada di rumah...aku pun sms dia...ini part paling best hehehe...
"kalau mau datang amik baju, datang time kami ada dirumah.jangan masuk rumah ni suka2 hati tanpa izin...tu namanya sama macam pencuri..."
sekali tetiba my hubby yang pada masa tu sedang main golf call aku tanya "ada sms maid tu ka?" aku tanya kenapa...hubby ku bilang dia call hubbyku tetiba nangis2 raung2 ni macam org putus cinta...my hubby said "ingat bugis mana tadi yang putus cinta nangis2 call abang..." hahahahaha trus hubby ku bilang "ngam la tu biar dia nda pyh layan"... hehehehohohohahaha...
Last2 malam tu juga dia datang rumah amik baju. boleh plak dia datang. bengkak2 mata dan angis lagi time minta maaf tu. aku sempat cuci depan2 lagi...lepas dia bekemas tu lama dia duduk dkt meja makan...mau tagih duit dia la tu...terus ku cakap...duit gaji nanti ja aku telefon ko...tapi aku nda akan kasi ko gaji penuh...sebab awal bulan ko cuti raya seminggu...lepas tu dua kali hjg minggu ko cuti...aku tolak semua tu...baru la berangkat punggungnya...dasar ...!!! padan muka aku juga nda be maid...tapi cara efektif dan terbaik bagi aku untuk mengurangkan berat dan lemak badan :)
Sekarang ni aku hire amah yang ulang alik...memang susah mau mencari amah dalam keadaan sekarang. aku macam serik tapi terpaksa beramah pasal kerja ku ni nda menentu masa dan akan byk outstation...
kepada rakan yang terbaca blog ni dan sudi carikan aku amah...ur help are highly needed at this time...

2 comments:

Ery1511 said...

Nie, aku sudah ada 2 amah. Yg ada sekarang nie akan habis kontrak April next year. So far, ok lah jua. Cuma karang ani, nampak sudah malasnya lah... mun inda di suruh, nda bekraja. Cuma yg biasa2 saja dibuatnya. masa raya tu, malu ku meliat parit ku ... kamah nya.... nasib baik ku cek b4 buat open house...

Di sini pun payah kan mencari amah. Mcm2 crita kalau ada species kris dayanti nie... Ikut nasib jualah. Mun untung, dapat yg baik. Mun tuhan kan menguji, dapat yg 'special'. Hehehe...

mzn said...

betul tu yan...siksaaaa ndada maid tapi puas hati dapat buat kerja rumah sendiri...cuma tu la kita ni wanita berkerjaya...bukan superwoman...kadang tidur paksa bercatu utk luang masa dgn anak dan kerja rumah...sabar ja la...mikir kan menambah rakyat macam cukup la dulu buat masa ni hehehe

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

You Are My VIG No. :

Free Web Counters
Web Counter THANK YOU